وبلاگicon
آیت الله مجتی تهرانی

کلینیک روح درمانی،برخی از دعاها به رغم آن‌که حاجتی ضروری تلقی می‌شود، مستجاب نمی‌شود و بعضی افراد به واسطه همین امر، امید خود به رحمت الهی را از دست می‌دهند. اما ناامیدی کفر تلقی شده است. آیت‌الله آقامجتبی تهرانی می‌گوید که روایات زیادی داریم که ترک دعا نهی شده است. تاثیر نظام حکمت الهی در استجابت دعا موضوع یکی از صحبت‌هایی است که توجه به آن به تقویت امیدواری می‌انجامد.


این‌طور نیست که خدا هر چه بنده بخواهد مستجاب کند
آیت الله آقامجتبی تهرانی سوالی در خصوص دعا مطرح کرده و به آن پاسخ می‌دهد. با توجه به اینکه آیا در اجابت دعایی که از ناحیه خدا وعده داده شده، این‌طور است که خداوند رعایت حکمت را نکند؟ وی می‌گوید خداوند کارهایی که می‌کند حساب شده است و این‌طور نیست که هر چه بنده بخواهد، به او بدهد ولو اینکه به ضررش هم باشد. مثل اینکه بچّه‌ای بگوید: این چاقو را به من بدهید. بعد به او بدهیم و او با چاقو دست خود را ببرد. آیا خدا مصلحت دعاکننده را رعایت نمی‌کند؟ نه! چون گفته «ادْعُونِی‏ أَسْتَجِبْ‏ لَکُم‏». این‌طور نیست که همین‌طور بخواهد بدهد؛ او خلاف حکمت عمل نمی‌کند. این را لطف، رحمت و محبّت نسبت به بنده نمی‌گویند.


چرا دعاها مستجاب نمی‌شود؟
آقا مجتبی تهرانی بر آن است که گاهی اصل حاجتی که عبد تقاضا می‌کند، یک حاجت دنیوی است که اگر به او بدهد، به ضررش بوده و وضع او را زیر و رو و بیچاره‌اش می‌کند. اگر خدا آن را به او بدهد و بعد هم عبد بیچاره شود، بنابراین عبد به خدا می‌گوید: تو که می‌دانستی به ضرر من است و من نمی‌دانستم؛ پس چرا دادی؟ گاهی ضرر آن حاجت اصل نیست، بلکه خصوصیّات آن مطرح است. یعنی چه؟ به این معنا که اصل آن مضر نیست، اما مقطعی که به آن شخص می‌خواهند بدهند باید مقطع خاصی باشد. در یک مقطع به ضرر او است و در مقطع دیگر به نفع او. الان که آن بنده تقاضا کرده مقطعی است که به ضررش است، پس می‌گذارد، هر وقت به مقطعی رسید که به نفع او شد، به او می‌دهد. این همان است که بحث کردم، یعنی «تأخیر در اجابت». اجابت دعا تضمین شده است؛ امّا از آن طرف هم بنا نیست، نظام حکمت الهی هم از بین برود که اگر از بین برود، خود تو هم پشیمان می‌شوی.

ایکنا

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir